Basmalah

سْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Tuesday, 28 February 2012

Tidak ku sangka

Pada suatu hari yang agak cerah, aku balik dari kolej dengan menunggang motorsikal merahku. Terasa dahaga pula tekak aku... Jadi aku pun berhentilah di sebuah kedai untuk membeli sekotak minuman berperisa Blackcurrant (1 Liter) untuk dibawa minum di rumah. Setelah selesai segala urusan pembelian, aku pun teruskan perjalanan. 



Dalam perjalanan pulang, aku berhenti seketika di sebuah kedai dan letakkan motorsikal aku di situ. Aku pun tinggalkan Aku pun tinggalkan air tu kat bakul motor... 

Gambar hiasan



Bila aku balik semula kat motor tu, bakul motor kosong! air aku kena rembat skali dengan air mineral dapat percuma time ceramah semalam yang aku  tinggalkan kat bakul tu... aku hairan gak... ada jugak orang yang sanggup minum sesuatu yang dah sah-sah haram. RM2.30 harganya... takkan tak mampu kot?


Ada member aku cakap,"Orang takkan buat kalau kita tak undangkan benda tu... "


Aku pun balas balik," alah... tu pilihan dia nak kawal nafsu dia.. Allah bagi ujian sikit je dah kalah..."



Dia pulak kata,"ustad . haha . org takkan buat kalau takda bnda depa nak buat . kita jgn asyik slhkan org . kdg2 kita jugak jadi pnyebab org buat slh . bila jadi kat kita , kita kena pkiaq balik sbb pa jadi adakah salah kita ataupon tak . kdg2 sebab diri kita boleh jadi satu bnda yg kita takmau . macam duit kena curi . padahal kita simpan tak elok . lain la kalau org pecah rmah."


Dan aku akhiri perbualan dengan,"air kotak n air mineral je.. bukannya duit emas permata... xkan x leh kawal kot.. kat kedai bole dapat RM2 je... x kan kerana RM2 sanggup ditarik cangkuk neraka?"




p/s: Alang-alang nak wat dosa, curi la benda mahal² sikit... x de taste langsung! takpe lah... benda dah lepas... biar je la... kasi halal sudah...

2 comments:

  1. eheheh... saya dulu pernah kena... masa tgu abah dlm wad hospital bentong.. pagi gi beli breakfast kat pasar bentong (naik motor)beli la nasi dagang 1 nasi kerabu 1.. OTW balik ke hospital berenti kedai mamak beli paper.. elok naik motor je.. dua2 bungkus tadek.. huhu... mengenangkan abah nak sgt makan nasi dagang.. patah balik ke pasar... tapi ade prasan mcm homeless duduk kat kaki lima tepi kedai tu.. so rase cam dia je yg amik sbb lepas tu tak nampak dah dia kat situ.. huhu.. kira sedekah je la... ehehehehe

    ReplyDelete